Sofie Vanden Eynde
Luit en Theorbe
 
HOME
PROJECTEN
BIOGRAFIE
AGENDA
DISCOGRAFIE
CONTACT
RECENSIES
 



over En Suite:

Liefhebbers van het Collegium Vocale kennen Romina Lischka als de gambiste die met haar solo's in de Matheus- en de Johannespassie telkens weer de hele zaal ademloos doet luisteren. Ze veroverde onze oren vorig jaar al met haar Hathor Consort en doet dat nu opnieuw in samenspel met luitisten Sofie Vanden Eynde: wat een noblesse, wat een overgave. De muziek van de Franse gambist Marin Marais transformeert in Lischka's handen van fijnbesnaarde karaktermuziek tot fundamentele zielsmuziek. In de solosuite van de Visée laat Vanden Eynde op haar theorbe diepe aandacht voor de kleur van elke aanslag horen. Nog ontroerender is de dialoog tussen beide speelsters: alsof ze door eenzelfde adem voortgestuwd worden. Een juweel van een CD die een breed publiek verdient.
De Standaard, februari 2015

Een pracht-uitgave van dit Oostenrijks-Vlaamse duo: Romina Lischka op gamba en Sofie Vanden Eynde op theorbe. Op deze nieuwe cd, bij het kleine maar fijne Franse label Paraty, zijn ze aan het begin en eind samen aan het werk in (karakter)stukken uit suites van Marin Marais. In het middendeel van dit intelligent samengestelde programma wisselen ze elkaar af: Lischka met Sainte Colombe, de geliefde leraar van Marais, Vanden Eynde in de suite in D van Robert de Visée. Verbluffend hoe twee instrumenten een zo rijke en subtiele wereld van dans, klankrijkdom, verbeelding en emoties kunnen oproepen. Sfeervolle, rijk gedetailleerde opname ook!
Klara's 10



David Hill, Early Music Review 143, August 2011: The singing is excellent (as is the luting)

Olivier Mabille, ResMusica, 6 juillet 2011: par L’accompagnement de Sofie Vanden Eynde est superbement raffiné, d’une belle clarté dans la polyphonie, bien mis en valeur par la prise de son.

James Manheim: …aided by graceful accompaniment from lutenist Sofie Vanden Eynde

William Yeoman, Goldberg Magazine, October 2008: The artistry of Sofie Vanden Eynde … can also be savoured on its own, that of the former in a fine account of Robert de Visée’s arrangement of Lully’s Chaconne des Harlequins for theorbo…

Crescendo, September 2008: Ces deux dames étaient des fées et l'on eut bien du mal à s'extirper du monde dans lequel on avait été plongé par la seule force de leure sincère conviction.

Yorkshire Post, July 2008: ...the theorbo Chaconne in D by the emigre from Moravia, Gottfried Finger, a most engaging piece played with a nice lightness of touch by Sofie Vanden Eynde.

Basler Zeitung, November 2006: Wunderbar die die Stimme mit angedeuteten Imitationen umspielenden Begleitungen von Sophie Vanden Eynde (Theorbe)