Sofie Vanden Eynde
Luit en Theorbe
 
HOME
PROJECTEN
BIOGRAFIE
AGENDA
DISCOGRAFIE
CONTACT
RECENSIES
 



SOLO en solist(en) // LUTE SONGS // IMAGO MUNDI


©
Marleen Nelen


SOLO

WOORD // BEELD // GELUID

LE SECRET DES MUSES
Franse barokke muziek voor luit en theorbe

Sofie Vanden Eynde, 10-korige luit & theorbe

Voor het eerste deel van dit programma gaat luitiste Sofie Vanden Eynde snuisteren in het 'Swan' Manuscript. Dit weinig gekende manuscript uit 1614 bevat muziek voor luit en baryton en wordt bewaard in Sint-Petersburg. In de bundel zijn composities terug te vinden van de hand van Franse, Engelse, Italiaanse en Duitse componisten. Sofie richt haar focus op het Franse repertoire dat nog gecomponeerd werd in de viel ton, maar al duidelijk de deur opent naar een nieuwe eeuw van sublieme luitmuziek.In het tweede deel maakt u kennis met composities van Robert de Visée, die verbonden was aan het hof van Lodewijk XIV en Louis XV. Hij speelde luit, theorbe en gitaar en schreef vele composities voor deze instrumenten. Het merendeel van de suites voor theorbe is in de Saizenay manuscript.

Muziek van R. Ballard, R. de Visée, P. Guédron, M. d'Orléans,...

EN SUITE
Fijnzinnige solosuites voor viola da gamba en theorbe aan het hof van Lodewijk XIV

Romina Lischka, viola da gamba
Sofie Vanden Eynde, theorbe

Binnen de ensembles van de oude muziek neemt het jonge duo Romina Lischka en Sofie Vanden Eynde een bescheiden maar bijzondere plaats in door het rijke repertoire van de viola da gamba en de theorbe te ontginnen. Dat het duo bij Marin Marais, Monsieur de Sainte-Colombe en Robert de Visée uitkomt, lijkt logisch. De composities van deze Franse grootmeesters staan midden in de Franse muzikale traditie van de 17de en 18de eeuw, en van de suites voor strijkers en tokkelinstrumenten uit die tijd in het bijzonder. Deze drie Franse virtuozen vormen voor die periode een duidelijk hoogtepunt.
Romina en Sofie vormen een duo sinds hun gezamenlijke studietijd in Basel. Beide jonge musici verrassen in hun samenspel door fijnzinnige versieringen, een soepele ritmische toets en technisch vakkundigheid.
Beide musici serveren een virtuoos programma dat balanceert tussen emotionele diepgang en smaakvolle frivoliteit, weemoed en een joie de vivre. Subtiele Franse barokmuziek als balsem voor de ziel.
De CD En Suite verscheen in het voorjaar 2015 bij het label Paraty, en kent een groot succes bij pers en publiek. De CD werd bekroond tot “beste klassieke CD van het jaar 2015” door VRT-Klara.

Muziek van M. Marais, St. Colombe, R. de Visée
trailer Youtube

ORPHEUS’ NOBLE STRINGS

Thomas Hobbs, tenor
Romina Lischka, viola da gamba en lyra viol
Sofie Vanden Eynde, luit en bandora


Orpheus met zijn lier: bestaat er een mooier beeld voor de kracht van muziek? Zelfs stenen wist Orpheus tot tranen te bewegen, zelfs de poorten van de dood wist hij te vermurwen.

Muziek beroert de wereld, zo wisten ook de componisten uit de Engelse renaissance. Meer nog, ze is de ziel ervan, een eenmakende kracht. Thomas Hobbs bezingt de vele gezichten van de muziek in lutesongs van o.a. T. Campion en J. Danyel. Niet alleen de luit ondersteunt zijn zang, ook minder vaak gehoorde instrumenten zoals de lyra viol, harp, de bandora en het orpharion. Met hun nobele snaren brengen zij Orpheus’ magische lier tot klinken.

Muziek van J. Danyel, J. Dowland, F. Pilkington,...

LA CHAMBRE BLEUE
« Musique précieuse » in de Parijse salons

Céline Scheen, sopraan
Romina Lischka, viola da gamba
Sofie Vanden Eynde, theorbe

Blauw. De kleur van sterrenstof. Van Uranie, de muze die de wereld in haar hand houdt. In de blauwe salons van Madame de Rambouillet converseerden ‘les précieuses’ met elkaar in een sfeer van grenzeloze elegantie en 17de-eeuwse verfijning. Drie muzikale vrouwen herscheppen de kleuren van deze gracieuze dames: nestel u in klanken die net als woorden de waarheid met zachtblauw satijn omhullen.

Muziek van M. Lambert, E. Moulinié, M. Marais, R. de Visée, M. A. Charpentier, S. Le Camus, St. Colombe en J. C. de la Barre

COME LET US SOUND WITH MELODIE THE PRAISES
…luitliederen voor twee grote dames

Emma Kirkby, sopraan
Sofie Vanden Eynde, luit

In het middelpunt van het programma dat Emma Kirkby en Sofie Vanden Eynde presenteren, staan wie grote dames centraal. Enerzijds is er de koningin Elizabeth I van Engeland en Ierland, anderzijds de gravin Elisabeth von Kassel.
Over het persoonlijk geluk dat deze vrouwen opofferden ten voordele van het verwerven van politieke macht en rijkdom van hun familie, hoeft hier niet verder uitgeweid te worden.

De beide Elizabeths -Elizabeth I was trouwens peettante van de gravin- genoten beiden een gedegen culturele opvoeding met veel muziek. Zo speelden beide dames luit. Elizabeth van Kassel kreeg les van de Franse luitist Victor de Montbuysson. Hij stelde een luitboek voor haar samen dat bewaard is gebleven. Twee exponenten van de Elizabethan lute-song zijn John Dowland en Thomas Campion. Omwille van de religieuze inhoud van het programma putten wij vooral uit het vierde boek van J. Dowland (A Pilgrimes Solace) en uit het eerste boek van T. Campion (Divine and Moral Songs). Het programma wordt aangevuld met religieus en profaan werk uit of gelinkt aan het luitboek van Elisabeth van Kassel.
Songs over de liefde in al haar vormen (goddelijk, vriendschap, erotisch, platonisch,…) zijn rijkelijk voorhanden.