Sofie Vanden Eynde
Luit en Theorbe
 
HOME
PROJECTEN
BIOGRAFIE
AGENDA
DISCOGRAFIE
CONTACT
RECENSIES
 



SOLO en solist(en) // LUTE SONGS // IMAGO MUNDI


©Marleen Nelen


LUTE SONGS

WOORD // BEELD // GELUID

MISTRESS ELIZABETH DAVENANT, HER SONGES
luitliederen uit een Oxfords manuscript van 1624

Rebecca Ockenden
, sopraan
Sofie Vanden Eynde, luit

Mistress Elizabeth Davenant, een jonge vrouw uit Oxford ... Veel weten we niet over haar. Ze liet ons enkel een liedbundel na. Via deze songs laat ze ons getuige zijn van haar meest intieme gedachten. We zien een vrouw op zoek naar grootse gevoelens, emotionele diepgang en maximale zelfverwezenlijking. Dit manuscript omvat composities van Henry Lawes, John Wilson, Robert Johnson, Thomas Campion ...Het duo Rebecca Ockenden (sopraan) en Sofie Vanden Eynde (luit) staat voor sfeervolle, intieme en hartverwarmende interpretatie. In april 2011 kwam hun eerste CD uit bij het label Ramée. Deze CD werd zowel bij de binnen- als buitenlandse pers enthousiast onthaald.
Muziek van J. Wilson, R. Johnson, Th. Campion, H. Lawes, ea.

Rebecca Ockenden en Sofie Vanden Eynde leerden elkaar kennen tijdens een muzikaal project in Zwitserland. Uit deze ontmoeting groeide een intense samenwerking. Sinds 2005 verdiepen zij zich in het rijke repertoire van de Engelse lute-songs. Beide dames staan in voor een intieme, hartverwarmende en sfeervolle interpretatie.
Hun eerste CD verscheen in 2011 bij het label RAMEE en werd zowel door de binnen- als buitenlandse pers enthousiast onthaald.Op aanvraag zijn andere programma’s van dit duo beschikbaar.

COME LET US SOUND WITH MELODIE THE PRAISES
…luitliederen voor twee grote dames

Emma Kirkby
, sopraan
Sofie Vanden Eynde, luit

In het middelpunt van het programma dat Emma Kirkby en Sofie Vanden Eynde presenteren, staan wie grote dames centraal. Enerzijds is er de koningin Elizabeth I van Engeland en Ierland, anderzijds de gravin Elisabeth von Kassel.
Over het persoonlijk geluk dat deze vrouwen opofferden ten voordele van het verwerven van politieke macht en rijkdom van hun familie, hoeft hier niet verder uitgeweid te worden.

De beide Elizabeths -Elizabeth I was trouwens peettante van de gravin- genoten beiden een gedegen culturele opvoeding met veel muziek. Zo speelden beide dames luit. Elizabeth van Kassel kreeg les van de Franse luitist Victor de Montbuysson. Hij stelde een luitboek voor haar samen dat bewaard is gebleven. Twee exponenten van de Elizabethan lute-song zijn John Dowland en Thomas Campion. Omwille van de religieuze inhoud van het programma putten wij vooral uit het vierde boek van J. Dowland (A Pilgrimes Solace) en uit het eerste boek van T. Campion (Divine and Moral Songs). Het programma wordt aangevuld met religieus en profaan werk uit of gelinkt aan het luitboek van Elisabeth van Kassel.
Songs over de liefde in al haar vormen (goddelijk, vriendschap, erotisch, platonisch,…) zijn rijkelijk voorhanden.

ORPHEUS’ NOBLE STRINGS

Thomas Hobbs, tenor
Romina Lischka, viola da gamba en lyra viol
Sofie Vanden Eynde, luit en bandora


Orpheus met zijn lier: bestaat er een mooier beeld voor de kracht van muziek? Zelfs stenen wist Orpheus tot tranen te bewegen, zelfs de poorten van de dood wist hij te vermurwen.

Muziek beroert de wereld, zo wisten ook de componisten uit de Engelse renaissance. Meer nog, ze is de ziel ervan, een eenmakende kracht. Thomas Hobbs bezingt de vele gezichten van de muziek in lutesongs van o.a. T. Campion en J. Danyel. Niet alleen de luit ondersteunt zijn zang, ook minder vaak gehoorde instrumenten zoals de lyra viol, harp, de bandora en het orpharion. Met hun nobele snaren brengen zij Orpheus’ magische lier tot klinken.

Muziek van J. Danyel, J. Dowland, F. Pilkington,...